Op de arbeidsmarkt is het belangrijk dat je origineel uit de hoek kan komen. Je stelt jezelf dan ook best de volgende vragen: Hoe blijf je een stapje voor op de concurrentie? Hoe verbeter je je dienstenaanbod of ontwikkel je nieuwe producten? Hoe breng je vernieuwing en dynamiek in je organisatie of bedrijf? Kortom, hoe blijf je dagdagelijks frisse ideeën genereren? En vooral: hoe zorg je ervoor dat ze ook werken?
Nu dat is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan want hoe begin je hier nu precies aan? De oplossing komt in ieder geval niet vanzelf. Het heeft dus ook geen zin om te wachten op een helder moment van inspiratie. Wanneer je een probleem creatief wilt oplossen dan ga je hier best zelf achteraan. Je kan ervoor kiezen op de oplossing in je eentje te zoeken of je kan het proberen te bedenken in groep. Dat is vaak leuken en ook efficiënter. Om iets te bedenken in groep is de meest gekende methode ongetwijfeld de brainstorming.
Tijdens een goede brainstormsessie worden er gemiddeld drie tot acht nieuwe ideeën gegenereerd. De tientallen andere – niet geselecteerde en uitgewerkte – ideeën kunnen later hun nut bewijzen als extra inspiratiebron voor andere innovatieprojecten.
Indien nodig, kunnen de geselecteerde ideeën op zich ook onderwerp van een sessie worden; dat is vaak het geval met complexe vraagstellingen of problemen. Meestal zit er tussen beide sessies ook een individuele denkoefening.
Brainstorming, hoe doe je dat?
1. Om te beginnen stellen we onze denktank samen. Liefst een heterogene groep mensen, niet te veel, niet te weinig, maar heel secuur geselecteerd.
2. Vervolgens gaan we de vraag of het probleem definiëren, of vaak herdefiniëren. Dit is een belangrijke stap, want een goed gestelde vraag is al de halve oplossing.
3. In een derde fase inventariseren we de reeds bestaande ideeën, om het hoofd leeg te maken voor nieuwe ideeën.
4. De groepsdynamiek komt pas echt op gang met het genereren van de nieuwe ideeën. Dit is de divergentiefase, waarin door verschillende technieken zoveel mogelijk basisideeën worden bedacht.
5. In een volgende fase clusteren en prioritiseren we de ideeën. In deze convergentiefase worden de beste en meest bruikbare ideeën uit de massa gefilterd.
6. Een brainstormingsessie wordt afgerond met het uitwerken van de geselecteerde ideeën. Die worden nadien aan de beslissingsnemer(s) gepresenteerd, om nadien te wordengeïmplementeerd.
Naast de klassieke brainstormingsessies organiseert Bedenk ook alternatieve manieren om tot nieuwe ideeënstromen te komen. We bespreken dit graag tijdens een persoonlijke ontmoeting.
Het faciliteren van een denktank sessie is gericht op het bereiken van een resultaat. En daarom is een gestructureerde, flexibele en efficiënte aanpak noodzakelijk. Voor de deelnemers zelf is het niet belangrijk dat ze de gebruikte methodologieën snappen, maar wel participeren met een open geest, onbevooroordeeld en met respect voor de anderen.