Het verschil tussen 4×4, AWD, ABS en ESP om de auto verkoop makkelijker te maken voor de consument

Moderne auto’s hebben tegenwoordig veel afkortingen wat de aandrijving en/of systemen betreft wat erg verwarrend kan overkomen naar de consument toe, die door de bomen het bos niet meer zien. Mensen worden tegenwoordig al gebombardeerd met allerlei informatie en vaktaal in hun dagelijks leven, het laatste waar ze op zitten te wachten na een lange, drukke dag werken is om een auto verkoop bedrijf mederwerker voor u te hebben die allerlei technische dingen opnoemt over de auto die u overweegt te kopen waar u niks van begrijpt. Mensen willen duideljk weten waar ze aan toe zijn, het moet kort maar krachtig zijn.

Voor de dealers en autofabrikanten levert dit een leuk auto verkoop praatje op, op deze manier kunnen ze in vaktaal veel argumenten geven aan de consument waarom een auto met een sper-differentieel of ESP systeem toch aanzienlijk beter rijgedrag vertoond dan een racemonster die niet uitgerust is met een dergelijk systeem. Maar wat is nu werkelijk het aantoonbare verschil en de toegevoegde waarde van al die dure systemen?

Een nieuwe auto kopen met extra’s verwarrend voor de koper

Voegt een vierwielaandrijving met ESP nu daadwerkelijk zoveel toe aan de rijeigenschappen van een auto? En wat is nu toch de betekenis van al die afkortingen zoals bijvoorbeeld ESP? Zo bestaan er zeer veel systemen die door verschillende autofabrikanten ook nog eens anders genaamd is dan de concurrerende autobouwers, waardoor de duidelijkheid van wat het betreffende systeem nu daadwerkelijk toevoegt, niet altijd even helder is voor de consument. U wilt uw oude occasion verkopen en u bent informatie aan het verzamelen over het kopen van een nieuwe auto dan wilt u duidelijk alle feiten op een rij hebben, zodat u uw keuze daarop kunt baseren.

Wat betekenen die afkortingen?

Het onderscheid van dergelijke systemen is voor de duidelijkheid op te delen in enkele categorieen. In de categorie rem systemen moet u bijvoorbeeld denken aan de alom bekende ABS rem systemen die tegenwoordig in alle auto inkoop showrooms te vinden zijn. Het overgrote deel van de consumenten weet dat ABS de afkorting is voor Anti Blokkeer Systeem, dit systeem voorkomt het blokkeren van het afgeremde wiel waardoor de auto bij een noodstop nog controleerbaar blijft wat de kans vergroot een aanrijding te voorkomen. Het volgende onderscheid bestaat in de aandrijvingslijn van het voertuig, een voorwiel aangedreven voertuig zal andere rijeigenschappen vertonen dan hetzelfde voertuig met een achterwiel aandrijving, beide aandrijf systemen hebben voor en nadelen ten opzichte van elkaar, waarbij de A.W.D en 4×4 aandrijvingslijn de absolute winnaar is als het gaat om rijgedrag.De afkorting A.W.D. staat voor het Engelse All Wheel Drive, een andere vaak geziene afkorting is 4WD, wat staat voor Four Wheel Drive.

De toegevoegde waarde van die dure extra’s

Voor veel consumenten lijkt er geen wezenlijk verschil te bestaan tussen verschillende afkortingen en benaming, allen hebben immers de eigenschappen van een vierwielaangedreven voertuig, echter bestaat er toch degelijk een verschil tussen de aandrijfsystemen. Vooral bekend van de wat robustere terreinwagen is het onderscheid van een 4×4 systeem, vaak a-symmetrich opgezet, en met de mogelijkheid te kiezen tussen de aandrijving van alle vier wielen, of alleen de voorwielen of soms ook de achteras. Doorgaans ook uitgerust met een zogenaamd sper differentieel, afhankelijk van het model en type voertuig, kan het sperdifferentieel in zowel de vooras als de achteras aanwezig zijn. Doorgaans word het sperdifferentieel in de voorwielen toegepast, omdat het makkelijker manoeuvreren is met de aangedreven wielen die ook de richting van het voertuig bepalen, de sturende as dus.

Het sperdifferentieel zorgt ervoor dat het differentieel letterlijk geblokkeerd word, hierbij de functie van het differentieel opheffen, en het niet uitmaakt als er onverhoopt een wiel doorslipt in bijvoorbeeld een modderig zandweggetje. Mocht het differentieel in dat geval wel zijn functie behouden, dan zal het wiel dat doorslipt in de modder, en dus wezenlijk geen grip meer heeft om  voorkomen het voertuig voort te bewegen. Het wiel dat in dat geval nog wel grip heeft zal echter dankzij het differentieel niet het vermogen geleverd krijgen die het nodig heeft om het voertuig uit de blubber te trekken, omdat al dit vermogen geleverd word aan het doorslippende wiel. In dat geval is het wenselijk de functie van het differentieel tijdelijk op te heffen, het genaamde sperren, en een zogenaamde starre as te creeren, waarbij het niet uitmaakt of er een wiel geen grip heeft. Beide wielen zullen in dit geval altijd even veel aandrijving genieten van de motor, waarbij het dus niet zal uitmaken of er een wiel doorslipt. Beide wielen kunnen immers niet meer onafhankelijk van elkaar draaien.

Voordelen van Four Wheel Drive

Met minieme verschillen is een 4WD wezenlijk het zelfde als de 4×4, echter met de aanduiding 4WD is het veelal een vierwielaandrijving waarbij de optie te schakelen tussen hoge gearing of lage gearing ontbreekt, die meer toepasselijk zijn bij terreinwagens dan personenauto’s. Vaak is dit ook een a-symetriche opgezette vierwielaandrijving, alle wielen krijgen evenredig veel vermogen toegeleverd, totdat er een wiel teveel snelheid maakt ten opzichte van de anderen, denk hierbij aan het doorslippen van een wiel. Veel voertuigen met een a-symmetriche vierwiel aandrijving zullen echter toch moeite hebben uit de modder te komen, als bijvoorbeeld een wiel van de vooras doorslipt, zal al het vermogen naar het doorslippende voorwiel geleverd worden. Bij veel moderne voertuigen word dit elektronisch gecorrigeerd door het afremmen van het doorslippende wiel, of meer vermogen naar de wielen die nog wel tractie hebben.

Een auto kopen met een A.W.D systeem

Dan is er nog het A.W.D. systeem,wat staat voor het Engelse All Wheel Drive. Het verschil tussen AWD en de 4×4 systemen is vaak de symmetrische opzet van AWD tegenover de a-symmetriche 4×4 of 4wd. Ook ontbreekt vaak de optie tussen het schakelen van aandrijving naar voorwielen of vierwielen bij AWD systemen. Wel is het vaak mogelijk dat er tussen een lage overbrenging of een hoge overbrenging geschakeld kan worden, de lage overbrenging dient voor moeilijk begaanbaar terrein, waarbij de hoge overbrenging dient voor het welbekende asfalt. Veelal toegepast op terreinwagens maar ook personenautos kunnen deze uitrusting aan boord hebben. Het grote verschil tussen een a-symmetrische vierwielaandrijving en zijn symmetrische tegenhanger, is dat het bij een symetrisch systeem niet zal uitmaken of er een wiel geen tractie meer heeft, wanneer een wiel veel sneller draait ten opzichte van de andere wielen, zal een slim systeem in de transmissie er voor zorgen dat het vermogen evenredig word verdeeld over de wielen die nog wel tractie hebben. Dankzij viscose koppelingen zal het snelheidsverschil geminimaliseerd worden tussen de voorwielen en achterwielen, ook het differentieel heeft de optie automatisch een te groot snelheidsverschil tussen beide wielen van dezelfde as te blokkeren, effectief hetzelfde effect van een sperdifferentieel, maar dan zonder tussenkomst van de bestuurder. Een symmetrisch vierwielaandrijf systeem is wezenlijk een stap verder dan zijn a-symmetrische tegenhanger.

Uw auto oude auto verkopen en een moderne vierwielaangedreven auto kopen

Echter zijn weinig moderne vierwielaangedreven voertuigen van de symmetrische groep, de fabrikanten van Mitsubishi en Subaru, en steeds meer ook Toyota, de koplopers op het gebied van vierwielaandrijvingen. Vooral Subaru staat bekend om zijn wel doordachte symmetrische vierwielaandrijvingen, en loopt mijlen voor op de concurrentie. Zit u eraan te denken om uw oude  auto te verkopen om over te gaan op goede vierwielaangedreven auto met allerlei luxe extra’s Dan kunt u uw 2de hands auto verkopen op de occasion verkopen site ikwilvanmijnautoaf.nl. Als uw auto is aangemeld krijgt u binnen 48 uur een bod van een erkende auto inkoop bedrijf die u contant uitbetaald bij de sleuteloverdracht. Dit bedrag kunt u vervolgens in uw nieuwe auto kunt investeren.

 

Comments are closed.