Producten worden vandaag de dag via verschillende kanalen verkocht. Verkocht je ze destijds nog alleen in de winkel, vandaag de dag worden er ook online steeds meer producten verkocht in online shops. Natuurlijk moet de informatie van deze producten wel kloppend zijn. Dit bepaal je aan de hand van een Product Information Management Systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat de informatie over de producten die je verkoopt, correct wordt weergegeven. Onjuiste informatie over de producten die je verkoopt, is natuurlijk fataal voor je onderneming en wil je daarom voorkomen. Juist in een tijd waarin de technologie zich in razendsnel tempo ontwikkelt, is het belangrijk dat je informatie up-to-date en compleet is. Daarmee houd je de concurrenten ver bij je vandaan.
Zet een PIM-strategie uit
Steeds meer bedrijven zien in dat ze niet zonder een Product Information Management Systeem kunnen. Niet alleen het gebruik aan juiste informatie, maar ook een strategie die achterwege blijft, is niet gunstig voor de verkoop van je producten. Dit moet daarom tip top in orde zijn. Als bedrijf zet je daarom een PIM-strategie uit. Dit is een betere oplossing voor de langere termijn en bovendien heb je met dit systeem Excel niet langer nodig. Dit is goed voor de kwaliteit van je producten, problemen worden sneller gesignaleerd, het wordt gemakkelijk om updates toe te voegen in de productomschrijvingen en daarmee zorg je altijd voor betrouwbare informatie. Niet alleen voor jezelf geeft dat een prettig gevoel, ook klanten zullen je expertise en vakmanschap daarin zeker waarderen.
Behoud de kwaliteit van je producten
Als ondernemer is het je streven om niet alleen zoveel mogelijk producten te verkopen, maar dit tevens op de juiste wijze te doen. Dit systeem kan je daar uitstekend bij helpen. Stel jezelf maar eens de vraag wat er gebeurt als je een product koopt waarvan de informatie onvolledig en onjuist is? Zou je het product niet direct terugsturen naar de leverancier of naar de verkoper van het product? Dit systeem helpt je dan ook om deze problemen te voorkomen en altijd productomschrijvingen te verstrekken die volledig up-to-date zijn. Daarmee kom je als ondernemer betrouwbaar over en zullen klanten eerder geneigd zijn om producten bij je af te nemen. Dit zal de omzet en winst van je bedrijf zeker ten goede komen. Bovendien verbeter je daarmee de dienstverlening aan je klanten en zul je minder vragen en/of krijgen van klanten!