De consumentenmarkt veranderd heel erg. Waar men vroeger altijd de deur uit moest om boodschappen te gaan doen, bestelt men ze nu gewoon online. De markt is tegenwoordig steeds meer gericht op de consument. Vroeger was de markt veel meer gericht op de bedrijven zelf. Zij waren toen de baas, zij beslisten de prijzen en de producten. Dit kon toen makkelijk omdat de concurrentie nog zeer laag was. Wanneer de bakker in het dorp veel geld vroeg voor haar brood, moesten consumenten dit wel betalen, waar moesten zij anders heen? Tegenwoordig is dit wel anders. Consumenten bepalen hoe de markt in elkaar zit, al vinden zij een prijs te hoog? Dan kopen ze het niet. De laatste jaren zien we dan ook bedrijven die geen rekening houden met de behoefte van de klant ten onder gaan. Deze bedrijven verliezen klanten, verliezen daarmee omzet en gaan dus uiteindelijk failliet. Het klinkt allemaal heel hard, maar zo gaat het in de praktijk wel.
De concurrentie is de laatste jaren enorm hard gegroeid. U zult zeggen hoe komt dat dan? Dit komt mede omdat de online markt ook enorm hard is gegroeid. Door de groei van de online markt kunnen consumenten overal hun producten kopen. Ze kopen hun producten online en bedrijven doen het pakket versturen. Zo staat het product de volgende ochtend bij de consument voor de deur. Er is dus veel meer mogelijk en deze mogelijkheden worden ook steeds makkelijker.
U kunt namelijk ook steeds makkelijker producten uit het buitenland bestellen. Ook deze producten worden bezorgt, consumenten hoeven dus niet meer de deur uit om producten te kopen.
Zelf een producten transport Italië wordt dagelijks gedaan. Consumenten kunnen overal ter wereld producten kopen en dit gebeurt ook massaal. Het transport van pakketten stijgt daarom ook enorm. Grote veranderingen in de markt dus!